Pages

Sunday, March 7, 2010

Tips Menghafaz Al-Quran



Sebenarnya menghafal al-Quran ni bukanlah sukar sangat,yang penting kemahuan dan cita-cita mengatasi segalanya.


1-BETULKAN NIAT

Ramai orang yang menghafaz al-Quran tidak menjaga niat mereka. Ada diantara kita yang menghafaz al-Quran semata-mata untuk memenuhi kehendak sukatan pelajaran.Perkara ini banyak berlaku dipusat pengajian tinggi yang menghafaz hanya sekadar untuk meluluskan diri dlm peperiksaan.Dari sudut peperiksann itu adalah normal dan amat baik tetapi dari sudut keagamaan ia bertentangan dengan konsep penghafazan al-Quran. Sebenarnya,kita mesti menjaga niat menghafaz al-Quran hanya untuk meraih keredhaa ALLAH,semoga ia mampu menolong kita untuk memasuki Jannah-Nya dan mendapat keampunan buat diri dan seluruh keluarga kita,ameen.


2-ISTIQAMAH

Setiap ibadat itu,perlukan sifat istiqamah atau berterusan. Di dlm penghafazan al-Quran. Istiqamah merupakan asas tunjang yang amat kuat.Tanpa istiqamah,PERCAYALAH,hafazan seseorang itu akan rosak dan hilang begitu sahaja.Para penghafaz sudah tentu tahu hukum menghafaz ak-Quran kemudian diabaikan sehingga lupa. Sebagai contoh,istiqamah dlm muraja'ah atau mengulang sejuzuk sehari,isnya ALLAH hafazan kita akan ingat berkekalan jika ISTIQAMAH.


3-BERAMAL

Beramal dengan setiap ayat yang dihafaz adalah salah satu syarat untuk menjadi penghafaz cemerlang.Setiap ayat mestilah difahami maknyanya dan diteliti takwilnya agar kita mendapat kefahaman yang betul berlandaskan syriat.Sebahagian ayat al-Quran menyeru melakukan kebaikan dan sebahagian lagi menyeru meninggalkan kemungkaran.Oleh itu ,berpeganglag dengan apa sahaja yang diperintahkan al-Quran,mengikut kemampuan yang kita miliki. Kita akan dapati betapa manisnya nikmat menghafaz al-Quran jika kita tahu kelebihannya.


4-PERDENGARKAN BACAAN KEPADA TEMAN

Gunakan sedikit masa yang ada untuk memperdengarkan bacaan kepada teman(yang juga menghafaz al-Quran) kerana ini akan menjaga hazan agar tidak mengalami kesilapan.
Kita mungkin tidak sedar jika kita membaca dengan silap. Jika diteruskan kesilapan itu takut akan bertapak dengan kuat dihati kita.Ini akan mengundang masalah untuk membetulkannya.Tetapi juka selalu diperdengarkan kepada teman-teman insya ALLAH kesilapan akan dapat diperbaiki sebelum melekat diingatan.


5-SETIA PADA SEBUAH AL-QURAN

Mungkin ini pelik bagi orang biasa,namun tidak pelik bagi penghafaz al-Quran.Tabiat suka menukar al-Quran masa ke semasa boleh menganggu hafazan kita.Ia akan memeningkan kita daru segi meningati struktur ayat,kerana setiap al-Quran mempnuyai pelbagai saiz.Ia juga mempunyai perbezaan dari segi waqaf dan sebagainya.Ini akan membuatkan kita ragu dengan hafazan sendiri. Seeloknya,kita mesti tetap berpegang kepada satu al-Quran sahaja sehingga hafaz kita benar2 kukuh dan bersemadi di hati.Disamping kita menetapkan fokus struktur ayat,ia juga akan menjadi berkat.


6-ULANGI BACAAN SETIAP HARI

Bagi memantapkan hafazan,kita wajib mengulang hafazan lalu setiap hari,jangan sesekali menjalani hidup tanpa muraja'ah kerana ini akan melupuntukan hafazan sedikit demi sedikit. Kata seorang ulama',sehari kita meninggalkan al-Quran seminggu dia akan meninngalkan kita,seminggu kita meninggalkannya sebulan dia akan meninggalkan kita pula.aptah lagi jika meningglakan sebulan,maka setahun jadinya.Perkara ini sudah tentu dirasai penghafaz al-Quran.Jadikanlah ia sebagai pedoman agar kita tidak meninggalkan muraja'ah.


7-ULANGI BACAAN DLM SOLAT

Mengulang hafazan didalam solat seharian akan menguatkan ingatan kita terhadap ayat-ayat al-Quran yang telah dihafaz.Jangan biasakan didi membaca ayat-ayatlazim sahaja,biasakan diri membaca surah-surah yang telah dihafaz dlm solat.Ini akan memngukuhkan lagi ingatan hafazan kita,kerana waktu itu kita tidak memegang al-Quran ditangan,dak kita ka menjadi khusyuk dlm bacaan dan berusaha untuk membacanya dengan baik supaya tidak merosakkan pahala solat kita. Ini adalah salah satu latihan buat huffazul Quran agar membiasakan diri mengulangi tanpa berpegang kepada kitab al-Quran kerana orang yang mengulang hafazan tanpa al-Quran ditangan lebih hebat dari yang mengulang dengan al-Quran ditangan.

Sebagai panduan yang bukan sahaja untuk semua malah para hamlatal Quran lainnya. Sesungguhnya nikmat kemanisannya sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata

No comments:

Post a Comment