Saturday, July 24, 2010

PERUBAHAN,,,,,!

Assalamualaikum wbt....

untuk pengetahuan anda sume...

blog http://wifanasara.blogspot.com telah berpindah ke blog sye yang baru iaitu :

http://ketuk2hati.blogspot.com

Dialukan2 sume utk singgah ke blog baru sya itu:))

**Blog lama ne xkn diupdate dah yer:P

Pen off.....>>>>

Wednesday, July 21, 2010

jadi Ikhwan jangan cengeng..heheh

jadi Ikhwan jangan cengeng..
Dikasih amanah pura-pura batuk..
Nyebutin satu persatu kerjaan biar dikira sibuk..
Afwan ane sakit.. Afwan PR ane numpuk..
Afwan ane banyak kerjaan, kalo nggak selesai bisa dituntut..
Afwan ane ngurus anu ngurus itu jadinya suntuk..
Terus dakwah gimana? digebuk?

Jadi Ikhwan jangan cengeng..
Dikit-dikit dengerin lagunya edcoustic..
udah gitu yang nantikanku di batas waktu, bikin nyelekit..
Ke-GR-an tuh kalo ente melilit..
Kesehariannya malah jadi genit..
Jauh dari kaca jadi hal yang sulit..
Hati-hati kalo ditolak, bisa sakiiiittt…
Jadi Ikhwan jangan cengeng..
Dikit-dikit SMSan sama akhwat pake Paketan SMS biar murah..
Rencana awal cuma kirim Tausyiah..
Lama-lama nanya kabar ruhiyah.. sampe kabar orang rumah..
Terselip mikir rencana walimah?
Tapi nggak berani karena terlalu wah!
Akhirnya hubungan tanpa status aja dah!

Jadi Ikhwan jangan cengeng..
Abis nonton film palestina semangat membara..
Eh pas disuruh jadi mentor pergi entah kemana..
Semangat jadi penontonnya luar biasa..
Tapi nggak siap jadi pemainnya.. yang diartikan sama dengan hidup sengsara..
Enak ya bisa milih-milih yang enaknya aja..

Jadi Ikhwan jangan cengeng..
Ngumpet-ngumpet buat pacaran..
Ketemuan di mol yang banyak taman..
Emang sih nggak pegangan tangan..
Cuma lirik-lirikkan dan makan bakso berduaan..
Oh romantisnya, dunia pun heran..
Kalo ketemu Murabbi atau binaan..
Mau taruh di mana tuh muka yang jerawatan?
Oh malunya sama Murabbi atau binaan?
Sama Allah? Nggak kepikiran..
Yang penting nyes nyes romantis semriwing asoy-asoy-yaannn. .

Jadi Ikhwan jangan cengeng..
Disuruh infaq cengar-cengir. .
Buat beli tabloid bola nggak pake mikir..
Dibilang kikir marah-marah dah tuh bibir..
Suruh tenang dan berdzikir..
Malah tangan yang ketar-ketir. .
Leher saudaranya mau dipelintir!

Jadi Ikhwan jangan cengeng..
Semangat dakwah ternyata bukan untuk amanah..
Malah nyari Aminah..
Aminah dapet, terus Walimah..
Dakwah pun hilang di hutan antah berantah..
Dakwah yang dulu kemanakah?
Dakwah kawin lari.. lari sama Aminah..
Duh duh… Amanah Aminah..
Dakwah.. dakwah..
Kalah sama Aminah..

Jadi Ikhwan jangan cengeng..
Buka facebook liatin foto akhwat..
Dicari yang mengkilat..
Kalo udah dapet ya tinggal sikat..
Jurus maut Ikhwan padahal gak jago silat..
“Assalammu’alaykum Ukhti, salam ukhuwah.. udah kuliah? Suka coklat?”
Disambut baik sama ukhti, mulai berpikir untuk traktir Es Krim Coklat ..
Akhwatnya terpikat..
Mau juga ditraktir secara cepat..
Asik, akhirnya bisa jg ikhtilat…
yaudah.. langsung TEMBAK CEPAT!
Akhwatnya mau-mau tapi malu bikin penat..
badan goyang-goyang kayak ulat..
Ikhwannya nyamperin dengan kata-kata yang memikat..
Kasusnya sih kebanyakan yang ‘gulat’..
Zina pun menjadi hal yang nikmat..
Udah pasti dapet laknat..
Duh.. maksiat.. maksiat…

Jadi Ikhwan jangan cengeng..
Ilmu nggak seberapa hebat..
Udah mengatai Ustadz..
Nyadar diri woi lu tuh lulusan pesantren kilat..
Baca qur’an tajwid masih perlu banyak ralat..
Lho kok udah berani nuduh ustadz..
Semoga tuh otaknya dikasih sehat..

Jadi Ikhwan jangan cengeng..
Status facebook tiap menit ganti..
Isinya tentang isi hati..
Buka-bukaan ngincer si wati..
Nunjukkin diri kalau lagi patah hati..
Minta komen buat dikuatin biar gak mati bunuh diri..
Duh duh.. status kok bikin ruhiyah mati..
Dikemanakan materi yang ustadz sampaikan tadi?

Jadi Ikhwan jangan cengeng..
Ngeliat ikhwan-ikhwan yang lain deket banget sama akhwat mau ikutan..
Hidup jadi kayak sendirian di tengah hutan rambutan..
Mau ikutan tapi udah tau kayak gitu nggak boleh.. tau dari pengajian..
Kepala cenat-cenut kebingungan. .
Oh kasihan.. Mendingan cacingan..

Jadi Ikhwan jangan cengeng..
Ngeliat pendakwah akhlaknya kayak preman..
Makin bingung nyari teladan..
Teladannya bukan lagi idaman..
Hidup jadi abu-abu kayak mendungnya awan..
Mau jadi putih nggak kuat nahan..
Ah biarlah kutumpahkan semua dengan cacian makian..
Akhirnya aku ikut-ikutan jadi preman..
Teladan pun sekarang ini susah ditemukan..

Jadi Ikhwan jangan cengeng..
Diajakain dauroh alasannya segudang..
Semangat cuma pas diajak ke warung padang..
Atau maen game bola sampe begadang..
Mata tidur pas ada lantunan tilawah yang mengundang..
Tapi mata kebuka lebar waktu nyicipin lauk rendang..
Duh.. berdendang…

Jadi Ikhwan jangan cengeng..
Bangga disebut ikhwan.. hati jadi wah..
Tapi jarang banget yang namanya tilawah..
Yang ada sering baca komik naruto di depan sawah..
Hidup sekarang jadinya agak mewah..
Hidup mewah emang sah..
Tapi.. kesederhanaan yang dulu berakhir sudah?

Jadi Ikhwan jangan cengeng..
Dulunya di dakwah banyak amanah..
Sekarang katanya berhenti sejenak untuk menyiapkan langkah..
Tapi entah kenapa berdiamnya jadi hilang arah..
Akhirnya timbul perasaan sudah pernah berdakwah..
Merasa lebih senior dan lebih mengerti tentang dakwah..
Anak baru dipandang dengan mata sebelah..
Akhirnya diam dalam singgasana kenangan dakwah..
Dari situ bilang.. Dadaaahhh.. Saya dulu lebih berat dalam dakwah..
Lanjutin perjuangan saya yah…

Jadi Ikhwan jangan cengeng..
Nggak punya duit jadinya nggak dateng Liqo..
Nggak ada motor yaa halaqoh boro-boro..
Murabbi ikhlas dibikin melongo..
Binaan nggak ada satupun yang ngasih info..
Ngeliat binaan malah pada nonton tv liat presenter homo..
Adapula yang tidur sambil meluk bantal guling bentuk si komo..

Oh noo…

Jadi Ikhwan jangan cengeng…
Jadi Ikhwan jangan cengeng…
Jadi Ikhwan jangan cengeng…
Jadi Ikhwan jangan cengeng…
Jadi Ikhwan jangan cengeng…

Akhi… banyak sekali sebenarnya masalah Ikhwan..
Dimanapun harokahnya…

Akhi.. Di saat engkau tak mengambil bagian dari dakwah ini..
Maka akan makin banyak Ikhwan lain yang selalu menangis di saat mereka mengendarai motor.. Ia berani menangis karena wajahnya tertutup helm… Ia menangis karena tak kuat menahan beban amanah dakwah..

Akhi.. Di saat engkau kecewa oleh orang yang dulunya engkau percaya.. Ikhwan-ikhwan lain sebenarnya lebih kecewa dari mu.. mereka menahan dua kekecewaan.. kecewa karena orang yang mereka percaya.. dan kecewa karena tidak diperhatikan lagi olehmu.. tapi mereka tetap bertahan.. menahan dua kekecewaan… karena mereka sadar.. kekecewaan adalah hal yang manusiawi.. tapi dakwah harus selalu terukir dalam hati..

Akhi.. disaat engkau menjauh dari amanah.. dengan berbagai alasan.. sebenarnya, banyak ikhwan di luar sana yang alasannya lebih kuat dan masuk akal berkali-kali lipat dari mu.. tapi mereka sadar akan tujuan hidup.. mereka memang punya alasan.. tapi mereka tidak beralasan dalam jalan dakwah.. untuk Allah.. demi Allah.. mereka.. di saat lelah yang sangat.. masih menyempatkan diri untuk bangun dari tidurnya untuk tahajjud.. bukan untuk meminta sesuatu.. tapi mereka menangis.. curhat ke Allah.. berharap Allah meringankan amanah mereka.. mengisi perut mereka yang sering kosong karena uang habis untuk membiayai dakwah…

Akhi.. Sungguh.. dakwah ini jalan yang berat.. jalan yang terjal.. Rasul berdakwah hingga giginya patah.. dilempari batu.. dilempari kotoran.. diteror.. ancaman pembunuhan….. dakwah ini berat akhi.. dakwah ini bukan sebatas teori.. tapi pengalaman dan pengamalan… tak ada kata-kata ‘Jadilah..!’ maka hal itu akan terjadi.. yang ada ‘jadilah!’ lalu kau bergerak untuk menjadikannya. . maka hal itu akan terjadi.. itulah dakwah… ilmu yang kau jadikan ia menjadi…

Akhi.. jika saudaramu selalu menangis tiap hari..
Bolehkah mereka meminta sedikit bantuanmu..? meminjam bahumu..? berkumpul dan berjuang bersama-sama… ?
Agar mereka dapat menyimpan beberapa butir tangisnya.. untuk berterima kasih padamu..
Juga untuk tangis haru saat mereka bermunajat kepada Allah dalam sepertiga malamnya..
“Yaa Allah.. Terimakasih sudah memberi saudara seperjuangan kepadaku.. demi tegaknya Perintah dan laranganMu… Kuatkanlah ikatan kami…”

“Yaa Allah, Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta kepada-Mu, bertemu dalam taat kepada-Mu, bersatu dalam da’wah kepada-Mu, berpadu dalam membela syariat-Mu.”

“Yaa Allah, kokohkanlah ikatannya, kekalkanlah cintanya, tunjukillah jalan-jalannya. Penuhilah hati-hati ini dengan cahaya-Mu yang tidak pernah pudar.”

“Lapangkanlah dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal kepada-Mu. Hidupkanlah hati kami dengan ma’rifat kepada-Mu. Matikanlah kami dalam keadaan syahid di jalan-Mu.”

“Sesungguhnya Engkaulah Sebaik-baik Pelindung dan Sebaik-baik Penolong. Yaa Allah, kabulkanlah. Yaa Allah, dan sampaikanlah salam sejahtera kepada junjungan kami, Muhammad SAW, kepada para keluarganya, dan kepada para sahabatnya, limpahkanlah keselamatan untuk mereka.”

Tuesday, June 29, 2010

Diari Seorang Isteri (Lelaki Mesti Baca!!)

Cerita ini adalah sharing dari seorgku d Facebook,,,

hayatilah,,,

Aduh...sakitnyer. ..isk.... . aduuh....Bang sakit nye tak tahan saya" keluh Nisa pada suaminya Zakri.

"Apelah awak nie....lama sangat nak bersalin dah berjam-jam dah tak keluar-keluar juga. Penat dah saya tunggu. Nih mesti ader benda yang tak elok awak buat , itu lah sebab lambat keluar budak tu banyak dosa la tu" rungut Zakri pd Nisa.

Nisa hanya diam dan menahan sakit nak beranak, hampir 1 jam Nisa dalam bilik bersalin tapi baby tak keluar juga. Sebak hati Nisa bila Zakri berkata begitu. Sejak mengandung ada sahaja yang tidak kena dihati Zakri terhadapnya. Seakan-akan membenci Nisa dan anak yang dikandungnya. Jururawat datang memeriksa dan kemudian bergegas memanggil Doktor Johari. Doktor Johari (Doktor Peribadi) datang dan bergegas menyediakan keperluan menyambut kelahiran. Nisa hanya mendiamkan diri menahan sakit dan air mata meleleh panas dipipi bukan disebabkan takut atau sakit tapi rungutan Zakri tadi. Doktor Johari menyuruh Nisa meneran ...."Come on Nisa u can do it...once more...." Kata ransang Doktor Johari itu membuatkan Nisa bertenaga dan sekali teran sahaja kepala baby sudah keluar..."Good mummy" kata Doktor Johari selepas menyambut baby yang keluar itu.

Tiba-tiba Nisa terasa sakit lagi dan Nisa meneran untuk kali kedua dan keluar seorang lagi baby, kembar rupanya. "Nisa u got twin, boy and girl, putih macam mummy dia" kata Doktor Johari memuji Nisa. "Tahniah Zakri,it's a twin" Doktor Johari mengucapkan tahniah kepada Zakri. Zakri hanya mendiamkan diri setelah menyaksikan kelahiran anak pertamanya, kembar pulak. Memang Doktor Johari itu menyuruhnya melihat bagaimana keadaan kelahiran anaknya. Baby boy dan girl Nisa namakan Mohammad Danial dan Nur Dania.Nisa berasa lega... tapi Nisa masih lagi teringat kata-kata Zakri padanya sebentar tadi. Terlalu banyak kata-kata yang membuat Nisa selalu kecil hati . Tapi Nisa tahankan sahaja. Nisa tahu kalau Nisa mengadu pada emak, Nisa akan dimarahi semula. Jadi Nisa hanya diam dan memendam rasa. Danial dan Dania diletakkan di nursery di Hospital itu sementara menanti Nisa berehat kemudian dapatlah Nisa menyusukan Danial dan Dania. Comel sungguh kembar Nisa. Nisa termenung dan otak fikirannya menerbang kembali detik-detik semasa Nisa mengandungkan kandungannya, Zakri selalu memarahi Nisa, ada sahaja yang tidak kena. Kata Nisa yang bukan-bukan, gila, ada sahaja tuduhan yang tidak masuk akal semuanya dihamburkan pada Nisa. Tak sanggup Nisa hadapi semua itu tapi demi kandungannya, Nisa kuatkan semangat dan pendirian Nisa.

Ingat lagi waktu Nisa mula mengandung Zakri tak percaya Nisa mengandung anak dia, dua kali dia membuat pemeriksaan Antenatal samada Nisa mengandung.Zakri ragu anak dalam kandungan Nisa. Dia tak boleh terima baru tiga bulan kahwin dah mengandung.. .Nisa dah 2 bulan...Nisa cuma kosong selama sebulan selepas berkahwin. Nisa tak tau nak cakap apa.

Nisa balik rumah dalam kesedihan. Pada mulanya Nisa gembira bila mengandung tapi sebaliknya pula yg terjadi. Perasaan hati Nisa bangga Nisa dapat memberi zuriat kepada Zakri. Tapi apa yang Nisa dapat hanyalah tuduhan yang tak pernah terlintas di otak jemala Nisa. "Kenapa abang berlainan sekarang ni, tak macam dulu pelembut, suka berjenaka, ni tak asyik nak cari salah Nisa sahaja. Nape Bang?"soal Nisa pada Zakri . "Kaulah penyebabnya. Tak yah nak tunjuk baik plak" Zakri menempelak Nisa "Jantan mana yang kau layan kat opis kau tu" sergah Zakri lagi. "Abg syak Nisa ngan lelaki lain ke? Kenapa Abg syak yg bukan-bukan, Nisakan isteri Abang yang sah tak kanNisa nak buat jahat ngan orang lain pulak Bang"? terang Nisa pada Zakri. "ALLAH dah bagi kita rezeki awal,tak baik cakap cam tu. Itu semua kehendak ALLAH" Nisa senyum dan menghampiri sambil memeluk badan suaminya tetapi Zakri meleraikan pelukan Nisa dengan kasar sehingga Nisa hampir tersungkur. Nisa menangis dan sedih. Zakri buat tak tahu sahaja. Deraian airmata Nisa semakin laju. Nisa hanya mampu menangis. Terasa dada .Nisa sakit menahan semua tohmahan dari Zakri, suaminya yang sah. "Woi, benda-benda tu bole terjadilah Nisa, kawan baik ngan bini sendiri, suami sendiri, bapak ngan anak, hah emak ngan menantu pun bole jadi tau apatah lagi macam kau nie, tau tak. Tu dulu kawan kau lama tu yang satu opis ngan kau tu, Farid, bukan main baik lagi budak tu" marah Zakri. "Entah-entah keturunan kau, darah daging kau pun tak senonoh.... heee teruk. Nasib aku la dapat bini cam engkau ni"kutuk Zakri lagi pada Nisa. "Bawa mengucap Bang, jangan tuduh saya yang bukan-bukan saya bukan perempuan tak tentu arah walaupun saya menumpang keluarga ni , saya bukan jenis macam tu saya tau akan halal haram, hukum hakam agama. "Walaupun saya tak tau asal usul keluarga kandung saya, saya bersyukur dan berterima kasih pada emak kerana jaga saya dari kecil dah macam darah daging saya sendiri" kata Nisa pada Zakri. "Tapi Abang tak boleh hina keluarga kandung saya walaupun saya tak pernah tengok muka ayah dan mak kandung saya. Mereka lahirkan saya kedunia,"ucap Nisa sambil menangis.

Semenjak kejadian itu Nisa terpaksa mengikut Zakri ke tempat kerjanya apabila habis waktu kerja. Nisa berehat di Surau tempat Zakri bekerja. Zakri bekerja di salah sebuah Pusat membeli belah dan kerjanya mengikut shif.Kalau Zakri shif malam terpaksalah Nisa menunggu Zakri sehingga pukul 10.30 malam - 11.30 malam sehingga habis Pusat membeli belah itu tamat waktu perniagaannya. Nisa terpaksa berbohong pada emak dan keluarga lain dengan mengatakan Nisa buat overtime di pejabat. Nisa terpaksa berbuat demikian kerana tidak mahu dikata-kata dan dituduh lagi. Dengan keadaan perut semakin membesar Nisa gagahkan juga. Tetapi kadangkala Zakri tidak menjemput Nisa di tempat kerja terpaksalah Nisa menaiki bas. Begitulah Nisa sehinggalah Nisa hampir pada waktu bersalin Nisa. Kalau diminta jemput...macam- macam kata kesat dilemparkan pada Nisa, perempuan tak tau berdikarilah, berlagak senang lah, lagak kaya lah. Pernah suatu hari Nisa naik marah kerana Zakri jemput Nisa lambat sampai sakit pinggang Nisa menunggunya. Nisa menangis. Zakri tiba-tiba naik angin dan cakap perangai Nisa macam firaun la, perempuan tak sedar dirilah, tak layak jadi isterilah, menyusahkan macam-macam kata nista dilemparkan pada Nisa.

Nisa tambah sedih mengenangkan diri Nisa, ngadu kat emak takut dimarahi pula...bila Nisa balik ke rumah, mereka berdua akan berlakun yang mereka tidak bergaduh...Nisa sedaya upaya tidak mahu menunjukkan yang masalah melanda perkahwinannya. Kasihan Nisa...dalam keadaan yang begitu Nisa masih mampu bertahan, masih kuat lagi emosinya. Satu hari Zakri dalam keadaan marah telah menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa ke dinding...Nisa hanya mampu menangis dan menanggung kesakitan gara-gara Nisa nak pergi ke rumah Mak Usu Nisa yang ingin mengahwinkan anaknya di Tanjung Karang. Emak Nisa dah seminggu pergi ke sana untuk menolong. Hari dah mula petang jadi Nisa mendesak agar bertolak cepat kerana kalau hari malam nanti bahaya , "Kita nak jalan jauh ni Bang. Biarlah kita pergi awal sikit bolehlah tolong apa yang patut. Masa nilah kita nak membalas pertolongan mereka, ingat tak masa kita kahwin mereka bekerja keras kan "kata Nisa pada Zakri. Zakri ketika itu sedang berehat menonton. "Bang dengar tak ni, lagi pun hari dah mula gelap,takut plak hujan nanti"desak Nisa lagi. Tiba-tiba Zakri bangun dan mukanya bengis memandang Nisa "Kau tahu aku penatkan, tak boleh tunggu ker,suka hati aku lah nak pegi malam ke siang ke tak pegi langsung ker"marah Zakri. "Itu Nisa tau, Abang dah berehat dari pagi tadi Bang masih penat lagi, Nisa cuma nak ingatkan Abang aja"Nisa memberitahu Zakri. Zakri datang pada Nisa dan direntapnya rambut Nisa dan di hantukkannya kepala Nisa kedinding.

Nisa tak dapat buat apa. YA ALLAH sanggup Zakri berbuat demikian...terasa kebas kepala Nisa dan mula membengkak. Pening kepala Nisa dibuatnya. "YA ALLAH kau kuatkan iman aku YA ALLAH, lindungilah aku dan kandungan aku dari bahaya YA ALLAH" doa Nisa dalam hatinya. Nisa memencilkan diri Nisa disudut dinding dan menangis.Zakri kemudian duduk diam. Nisa rasa kepala Nisa macam nak pecah. Kebas masih lagi dan embengkak.. .berdenyut2. .."Bang, Nisa minta maaf jika Nisa membuat Abang marah" Nisa memohon maaf pada Zakri sambil teresak-esak.

Treet,Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Sapa plak nie sebok je....."Rungut Zakri yang tengah sibuk berborak dengan kawan-kawan di salah sebuah caf?. "Hoi, Encik Zakri, bini ko kat wad tak gi jengok ke, apa punya laki ko nie? sindir Azlan, kawan pejabat Zakri. "Alah, dia sihat je kat wad tu, makan tanggung berak cangkung, ha,ha,ha"gelak Zakri dan kawan-kawan lain. Azlan cuma berdiam diri. "Senangnya hidup Zakri nie tak ader risau langsung pasal bini dia"cetus hati Azlan. "Akulah kalau bini aku masuk wad bersalin aku sentiasa dok sebelah dia tau...mereka perlukan kita masa tu...nyawa mereka dihujung tanduk semata-mata nak melahirkan zuriat yang dari darah daging engkau tau, cuba fikir sikit" Azlan mengingatkan Zakri. "Iyelah, Lan, lagipun Nisa dah bersalin, selamat dah, sekarang tengah berehat laaa, apa aku nak risau lagi" jawab Zakri selamba. "Suka hati kau lah, tapi kalau ader apa-apa nanti kau jangan menyesal Zakri, sesal tak sudah nanti" kata Azlan lagi. Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Hello Zakri speaking" jawab Zakri. "Hello Zakri, Doktor Johari sini, ade masalahlah Zakri, pasal Nisa, datang segera ke hospital ye Zakri, Nisa tidak sedarkan diri........ ."panggilan kecemasan dari Doktor Johari "Iye ke, teruk ke dia Johari , okay I atang"...tuttttttt . Zakri menamatkan perbualannya dengan Doktor Johari. "Lan. Kau kut aku, Nisa tak sedar diri ..."ajak Zakri pada Lan. "Hah, tadi kau kata bini kau sihat"tanya Lan pada Zakri. "Alah jom ler cepat" desak Zakri.

"Zakri, kami tak dapat selamatkan Nisa, Nisa mengalami pendarahan otak yang serius, sebelum nie pernah tak Nisa jatuh atau...terhantuk kuat cause sebelah kanan kepalanya kelihatan bengkak dan ada tanda lebam. Mungkin kesan dah lama? tanya Doktor Johari dengan serius dan ingin penjelasan Zakri. Zakri hanya mendiamkan diri. Automatik otak Zakri teringat yang dia pernah menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa kedinding sekuatnya... dan selepas kejadian itu Zakri tidak pernah pun membawa Nisa ke Klinik untuk membuat pemeriksaan kepalanya dan semenjak kejadian itu Nisa sering sakit kepala yang teruk ...tapi Zakri tidak pernah mengendahkan kesakitan Nisa....baginya Nisa mengada-ngada ..saja buat sakit untuk minta simpati...tetapi sebaliknya.. ...Zakri hanya diam...."YA ALLAH apa aku dah buat" rasa bersalah membuat dirinya rasa menggigil... "Doktor Zainal yang merawat Nisa kerana Nisa mengadu sakit kepala sewaktu Nisa memberi susu pada kembarnya di Nursery, sakit yang amat sangat katanya so Doktor Zainal membawa Nisa ke Lab untuk membuat scanning di kepalanya dan confirm otaknya ada darah beku tapi malangnya ia sudah ditahap yang kritikal, kami tak mampu lakukan apa-apa kerana Nisa tidak mahu di operation sebelum meminta izin dari kau Zakri, Nisa telah pergi dulu dengan tenang.Permintaan terakhir Nisa, Nisa minta kau membaca diarinya. I'm really sorry Zakri. ALLAH berkuasa Zakri kita tak dapat menghalangnya" kata Doktor Johari lalu memberikan Zakri sebuah diari yang berbalut kemas dengan kain lampin baby yang masih baru.

Zakri mengambil diari itu dan membuka setiap lembaran diari Nisa, setiap lembaran tertulis rapi tulisan Nisa dan peristiwa yang berlaku pada Nisa pada setiap hari , Zakri membacanya sepintas dan nyata keluhan,kesakitan segala luahan rasa Nisa semuanya tertera di iarinya. Dan Zakri dapati setiap peristiwa itu semuanya perlakuan buruk Zakri terhadap Nisa..."YA ALLAH kenapa aku buat Nisa begini" terdetik hati Zakri selepas membaca tiap lembaran diari Nisa. Dan terpandang oleh Zakri mukasurat akhir lembaran diari yang ditanda dengan bunga ros merah yang telah kering....membuat Zakri tertarik untuk membacanya.. . Untuk suami Nisa yang tersayang, I LOVE U Bang... "SELAMAT HARI ULANG TAHUN PERKAHWINAN YANG PERTAMA"

Assalamualaikum.

Abang,

Ingat tak bunga Ros merah ni, Abang berikan pada Nisa sewaktu mula mengenali Abang. Lama Nisa simpan bunga tu Bang...Bunga inilah lambang bermulanya perkenalan Nisa dengan Abang. Nisa benar-benar menyayangi Abang. Nisa menyimpan setiap hadiah yang abang bagi pada Nisa. Abang tak pernah tahu kan ... Itulah salah satu buktinya betapa sayangnya Nisa.. Terlebih dahulu Nisa ingin sangat dengar Abang panggil Nisa AYANG seperti kita baru kahwin...Abang panggil Nisa AYANG...terasa diri dimanja bila Abang panggil Nisa cam tu...walaupun Nisa dapat merasa panggilan AYANG itu seketika sahaja. Abang dah banyak berubah. Perkataan AYANG telah hilang dan tidak kedengaran untuk Nisa lagi. Kenapa? Bencikah Abang pada Nisa? Abang...mukasurat nie khas utk Abang. Bacalah semoga Abang tahu sayangnya Nisa pada Abang. Abang ingatkan hari nie hari ulangtahun perkahwinan kita yang pertama dan Nisa hadiahkan Abang....... Danial dan Dania. Untuk Nisa tak perlulah Abang bagi kerana tak ada apa yang Nisa inginkan melainkan kasih sayang Abang pada Nisa. Nisa akan pergi mencari ketenangan dan kedamaian untuk diri Nisa. Nisa pergi untuk menemui NYA.

Nisa harap Abang akan menjaga Danial dan Dania dengan baik dan jangan sekali-kali sakiti mereka. Danial dan Dania tak tahu apa-apa. Itulah hadiah paling berharga dari diri Nisa dan mereka adalah darah daging Abang. Jangan seksa mereka. Abang boleh seksa Nisa tapi bukan mereka. Sayangilah mereka...Nisa ingin mengatakan bahawa Nisa tak ada hubungan dengan sesiapa melainkan Abang sahaja di hati Nisa. Jiwa dan raga Nisa hanya untuk Abang seorang. Terima kasih kerana Abang sudi mengahwini Nisa walaupun Nisa in cuma menumpang kasih disebuah keluarga yang menjaga Nisa dari kecil hinggalah Nisa bertemu dengan Abang dan berkahwin. Nisa harap Abang tidak akan mensia-siakan kembar kita dan Nisa tidak mahu mereka mengikut jejak kehidupan Nisa yang malangkerana menumpang kasih dari keluarga yang bukan dari darah daging nisa....tapi Nisa bersyukur kerana dapat mengecapi kasih sayang sepenuhnya dari keluarga ini. Nisa harap sangat Abang akan sentiasa memberitahu pada kembar kita yang Nisa ibunya akan sentiasa bersama disamping kembar kita, walau pun Nisa tak dapat membelai dan hanya seketika sahaja dapat mengenyangkan kembar kita dengan air susu Nisa. Berjanji pada Nisa dan ingat DANIAL dan DANIA adalah darah daging abang...Ampunkan Nisa dan halalkan segala makan minum Nisa selama setahun kita bersama. Sekiranya Abang tidak sudi menerima Danial dan Dania berilah pada emak Nisa supaya emak menjaga kembar kita dan segala perbelanjaan Nisa dah buat nama emak untuk KWSP Nisa. Biarlah emak menjaga kembar kita sekurang-kurang terubat juga rindu emak sekeluarga pada Nisa nanti bila memandang kembar kita. Comel anak kita bang..Dania mengikut raut muka Abang...sejuk kata orang dan Nisa yakin mesti Danial akan mengikut iras raut wajah Nisa...Ibunya. ..sejuk perut Nisa mengandungkan mereka. Inilah peninggalan Nisa untuk Abang. Semoga Abang masih sudi menyayangi dan mengingati walaupun Nisa sudah tiada disisi Abang dan kembar kita.

Wassalam.
Salam terakhir dari Nisa Untuk Abang dan semua.
Doakan Nisa.

Ikhlas dari

Nur Nisa

Sabarlah Zakri, ALLAH maha berkuasa. Kuatkan semangat kau, kau masih ada Danial dan Dania" pujuk Azlan. Zakri hanya tunduk membisu. YA ALLAH,Nisa maafkan Abg Nisa. Zakri longlai dan diari ditangannya terlepas, sekeping gambar dihari pernikahan antara Zakri dan Nisa jatuh dikakinya dan Zakri mengambilnya. Belakang gambar itu tertulis "HARI YANG PALING GEMBIRA DAN BAHAGIA BUAT NISA DAN SEKELUARGA. NISA DISAMPING SUAMI TERCINTA SELEPAS DIIJABKABULKAN. SEMOGA KEGEMBIRAAN DAN KEBAHAGIAAN AKAN MENYELUBUNGI DIRI NISA DAN KELUARGA NISA HINGGA KEAKHIR HAYAT NISA.

Zakri terjelepuk dilantai dan berjuta penyesalan merangkumi seluruh tubuhnya. Zakri seakan orang hilang akal. Satu demi satu setiap perlakuannya terhadap isterinya Nisa seperti terakam dalam kotak otaknya...setiap perbuatannya. ..seperti wayang jelas terpampang.. . kenapalah sampai begini jadinya...kejamnya aku...Nisa, Nisa, Nisa maafkan Abang Nisa. Sewakt jenazah Nisa tiba dirumah suasana amat memilukan. Zakri tidak terdaya untuk melihat keluarga Nisa yang begitu sedih atas pemergian Nisa. Namun emak Nisa begitu tabah dan redha. Danial dan Dania sentiasa di dalam pangkuan neneknya.Saat akhir untuk melihat Jenazah Nisa, Zakri lihat muka Nisa tenang bersih dan Zakri kucup dahi Nisa buat kali terakhir seakan-akan lirik mata Nisa mengikuti wajah Zakri. "Nisa Abang minta ampun dan maaf" bisik Zakri perlahan pada telinga Nisa sambil menangis dengan berjuta penyesalan menimpa-nimpa dirinya. Apabila Zakri meletakkan kembar disisi ibunya mereka diam dari tangisan dan tangan dari bedungan terkeluar seolah-olah mengusapi pipi ibu mereka buat kali terakhir dan terlihat oleh Zakri ada titisan airmata bergenang di tepi mata Nisa. Meleleh perlahan-lahan bila kembar itu diangkat oleh Zakri. Kembar menangis semula setelah diangkat oleh Zakri dan diberikan kepada neneknya.

Jenazah Nisa dibawa ke pusara dan ramai yang mengiringinya termasuklah kembar bersama. Walaupun kembar tidak tahu apa-apa tapi biarlah kembar mengiringi pemergian Nisa, Ibu mereka yang melahirkan mereka. Amat sedih ketika itu.. Zakri tidak mampu berkata apa-apa melainkan menangisi pemergian Nisa yang selama ini merana atas perbuatannya. Dan akhirnya Jenazah Nisa selamat dikebumikan. Satu persatu orang ramai meninggalkan kawasan pusara dan akhirnya tinggallah Zakri keseorangan di pusara Nisa yang merah tanahnya...meratapi pilu, berderai airmata dengan jutaan penyesalan ...YA ALLAH , kuatkan hambamu ini YA ALLAH. Hanya KAU sahaja yang mengetahui dosa aku pada Nisa....ampunkan aku YA ALLAH....akhirnya Zakri terlelap disisi pusara Nisa bermimpikan oleh Zakri,Nisa datang mencium tangan, mengucup dahi dan memeluk Zakri dengan lembut mulus. Zakri melihat Nisa tenang dan jelas kegembiraan terpancar dimuka Nisa Putih bersih. Nisa, Nisa, Nisa nak kemana Nisa, Nisa, Nisaaaaaa. Zakri terjaga dari lenanya. Terngiang-ngiang suara kembar menangis. "YA ALLAH ,Zakri,Zakri bangun Zakri...dan hampir senja ni, mari kita balik, kenapa kau tidur kat sini Zakri?" tegur abang long , abang ipar Zakri. Dari jauh Zakri lihat emak dan kakak ipar mengendung kembar. Mereka menangis. Zakri berlari menuju ke arah kembarnya dan mengusap-usap ubun-ubun anak kembar dan secara automatik kembarnya diam dari menangis. "Danial, Dania anak ayah, ayah akan menjagamu nak...kaulah penyambung zuriat, darah daging ayah... emak, abang dan kakak ipar Zakri tersedu hiba dan mereka berlalu lemah meninggalkan pusara Nisa....

saraz@sz

Thursday, June 24, 2010

4 Tahun Diberi Makan Ulat!! Amah Kejam!



Kisah benar Dari Mekah =>


sebenarnya,kisah nie da lama..cuma saje nk b'kongsi cerita...smoga m'jdi iktibar buat kita..wallahualam..

Empat Tahun Di Beri Makan Ulat




Mekah, tanah suci yang diidam-idamkan oleh umat Islam untuk menjejakkan kaki dan menunaikan fardu Haji. Rakyat Malaysia khususnya, ramai yang sudah berkerja, bermastautin dan menjadi warganegara Arab Saudi


Dikisahkan sepasang suami isteri Melayu Malaysia yang sudah lama bermastatutin di Arab Saudi. Walaupun mereka pemastautin tetap namun anak mereka sudah warga negara Arab Saudi. Ahmed dan isterinya Fatimah (bukan nama sebenar) tinggal dimekah hampir 10 tahun dan mempunyai seorang anak lelaki, Muhamad(bukan nama sebenar). Fatimah bekerja sebagai guru manakala Ahmed pula bekerja dengan syarikat swasta. Oleh kerana Kedua-dua mereka bekerja sepenuh masa, mereka mengambil seorang amah, Tini(bukan nama sebenar) selepas Muhamad dilahirkan.


Kini, telah empat tahun Muhamad diasuh dan dibesarkan oleh Tini, namun Muhamad bukannya semakin aktif malah semakin kurus, kecil dan selalu sahaja sakit-sakit. Paling ketara apabila selepas hari raya aidilfitri, Muhamad langsung tidak berselera makan, lemah, tidak bemain seperti kanak-kanak lain dan selalu demam bila malam hari. Melihat Muhamad selalu sakit, Ahmed membawa Muhamad ke Hospital untuk diperiksa. Apabila diperiksa tiada pula tanda2 menunjukkan Muhamad sakit serius.


Apabila disuap sendiri oleh Fatimah dengan makanan, hanya sedikit sahaja yang dimakan oleh Muhamad. Apabila ditanya kepada amahnya, Tini menjawab begitulah Muhamad apabila disuap,hanya sedikit sahaja yang dimakan. Fatimah berasa risau dengan perubahan itu. Masuk minggu kedua, Muhamad semakin teruk. Badan semakin kurus, darah keluar dari hidung dan suhu badan meningkat dengan tiba-tiba. Ahmed dan Fatimah panik, mereka terus ke hospital. Apabila di x-ray seluruh badan, tiada kesan atau tanda2 penyakit. Namun, satu sahaja yang tidak dibuat oleh pihak Hospital, iaitu x-ray kepala Muhamad. Muhamad dirawat sehingga sihat dan segar serta dibenarkan pulang.


Namun tiga hari kemudian, Muhamad kembali sakit. Sekali lagi mereka terpaksa berulang lagi ke hospital. Apabila agak sihat Muhamad dibenarkan pulang semula. Waktu itu Ahmed berasa agak hairan apabila setiap kali pulang daripada hospital Tini berkelakuan resah.Dia syak ada sesuatu yang disembunyikan oleh amahnya itu..Lalu Ahmad dan Fatimah cuba berusaha dan berpakat melakukan sesuatu..


Oleh kerana mereka rasa tidak sedap hati, kedua-dua berpakat dan membuat rancangan keesokkan harinya. Esoknya seperti biasa, mereka bersiap untuk pergi kerja. Fatimah pun meninggalkan pesan kepada Tini. "hari ini saya pergi kerja sebab cuti dah habis. Jadi, saya akan balik dan bawa Muhamad ke Hospital petang nanti. Tini jagalah Muhamad baik2 sebab dia dah sihat sikit hari ini ya!". Tini mengangguk dan menundukkan kepala tanda hormat. Pada masa yang sama Fatimah membawa kunci pendua rumahnya untuk rancangan yang mereka buat semalam.sebaik sahaja kereta keluar pagar rumah, Tini terus mengunci pintu dan masuk ke dalam. Ahmed berpatah balik dan menurunkan Fatimah di depan rumah. Secara senyap2 Fatimah masuk ke dalam dan bersembunyi di dalam alamari pakaian Tini. Fatimah membuka sedikit pintu almari untuk melihat keadaan luar..Setengah jam kemudian Tini masuk dengan membawa sebiji mangkuk bersama anaknya.Fatimah tertanya-tanya apa yang hendak dilakukan oleh Tini.


Beristigfar panjang Fatimah apabila melihat dalam mangkuk itu adalah ulat-ulat bangkai. Bertambah terkejut apabila dia melihat Tini menyumbatkan ulat-ulat bangkai itu ke dalam mulut dan hidung anaknya. Muhamad yang meronta-ronta sempat berkata. " sudahlah tu Kak! Nak bagi pun sikit2 cukuplah. Saya tak tahan lagi hari2 kakak bagi".Sayu suara Muhamad meminta belas kasihan. Menyirap darah Fatimah melihat kejadian itu.Segera dia membuka pintu almari dan menerkam Tini. Tini tidak sempat melarikan diri. Fatimah yang sedang marah memukul Tini sepuas hatinya. Apabila sudah lemah, Tini diikat supaya tidak dapat melarikan diri. Fatimah menghubungi suaminya. Setengah jam kemudian apabila Ahmed tiba, sekali lagi Tini dikerjakan kemudian barulah mereka menghubungi pihak polis untuk tindakan susulan.

Muhamad pula dibawa kehospital untuk diperiksa sekali lagi.Dan kali ini kepala pula di x-ray. Rupa-rupanya selama ini, Setiap hari Muhamad disumbat ulat oleh Tini ulat-ulat itulah yang memakan otak Muhamad sedikit demi sedikit. Oleh kerana ulat itu tidak boleh bertahan lama, maka Tini menyumbatnya setiap hari supaya Muhamad terus sakit dan tidak menyusahkan dia lagi.Apabila diperiksa oleh Fatimah di dapurnya, ulat2 itu didapati dari daging mentah yang sengaja disimpan lama sehingga keluar ulat. Tini dijatuhkan hukuman sewajarnya dan bagi Ahmed dan Fatimah , peristiwa itu memberi pengajaran kepada mereka sekeluarga. Dan berharap tidak akan berulang lagi kepada mereka atau org lain...wallahualam...


kelolaan : Wan Mahani Wan Hassan bersama : Ustaz Hj. Md.Daud Che Ngah

sumber : Facebook somebody...

Wednesday, June 23, 2010

Love Story..



Sedihnya hati bila paparan di muka2 akhbar, siaran Tv dan radio tidak henti2 menayangkan suasana pilu y berlaku dalam kalangan remaja2 kini...MasyaAllah... Kes pembuangan bayi semakin berleluasa menunjukkn taring seperti dunia ini menghalalkannya...Disebalek kopiah dan tudung labuhmu kau sembunyikan nafsu syaitan! Anehnya dunia.. Malangnya nasib si kecil suci y tidak berdosa dihimpit kehinaan dua manusia bernafsu binatang! Belum sempat jasadnya melihat dunia... mereka dipaksa pergi tanpa sempat mengucapkan selamat tinggal.....

href="http://4.bp.blogspot.com/_2ZwqrGld5E0/TCIlGyxYEOI/AAAAAAAAAMQ/PA1RioF3muw/s1600/12.jpg">


Wahai Manusia hingusan! haiwan pun tauu sayang anak la...!!


CUBA...di acah kepada anak ayam...sudah2 tentu disergah blek oleh ibunya...
CUBA... di usik si anak kucing y baru lahir.. bersungguh2 si ibunya mengomel utk mndptkan kembali anaknya...
CUBA...dilastik anaknya beruk..CONFORM! ada yang masuk hospital disebabkan kena gigit dengan bapak beruk!



SEMUANYA DEMI APA KALAU BUKAN KERANA ANAK Y MEREKA LAHIRKAN DENGAN PENUH KASIH DAN SAYANG.........................
TP..MANUSIA PULA LAHIRKAN DENGAN PENUH RASA MALU, JIJIK DAN HINA....

Mulianya makhluk bernama HAIWAN ne..!!
Nah!...jika begitula senarionya...manusia2 durjana y gemar amek pakej "Touch n Go" ne nak diketegorikan sebagai apa plak...????

LU PIKIR LA SENDIRI...!!
Tu Y boleh timbul Kes Buang Anak tu kan...!!
Pasal pikir ikut kepala lu sendiri jaa kan...??

Time buat SERONOK! x peduli dah org kat sebelah..!
Dah buat TAKUT! mula la nk gugur atau buang anak kat kg sebelah..!

***** wahai 'gadis'......asalmu suci tp sengaja dicemarkan..fikirlah dengan akal kurniaan Tuhan... kalau xnk guna... lebih baik sedekahkan ja akal tu pada org utan..bolehla org utan tu buat modal cari kerja utk beli pampes pakai buang utk bayinya....bolehla org utan tu pikir ckit cara nk tutupkan badan mereka dari terdedah sana sini....

Panas telinga x kena bebel...??? BELOM??

Kalau belom ikuti pula cerita di bawah....

LAGI MELETOP! SERIUS ! PANAS TELINGA KO!

" CINTA FEB "

Adik cuma nak tanya ibu, kenapa begini jadinya? cinta Feb

Bu, adik Cuma ingin bertanya…
Rasanya ibu tak akan mampu menjawabnya...
Ibu ingat 14 feb tak
Malam tu ibu ada janji temu
Ibu jumpa jejaka tu
Ibu kata dia cintakan ibu

Benarkah bu?

Dia puji dan puja ibu
Dia rayu dan belai ibu
Katanya cintanya hanya untuk ibu

Benarkah bu?


Ibu terkhayal dengan bujukannya
Ibu terbuai dalam bicaranya
Ibu terlena oleh bisikannya
Benarkah bu?


Ibu tak kisah dia peluk ibu
Ibu izin dia sentuh jasad ibu
Ibu puas dapat buktikan setia ibu
Macam dia kata.. mahu bukti cinta dari ibu
Tapi benarkah bu?

Masa berlalu,
Hari ini lepas 9 bulan...
Pohon yang ibu dan lelaki tu tanam telah membuahkan hasil
Hari ini buah cinta kalian telah terzahir
Hari ini bukti kasih jejaka itu pada ibu telah lahir...
tapi benarkah bu?


Kenapa dia tidak sama menyambut kami?
Kemana dia telah pergi tidak azankan kami?
Mengapa ibu pun benci kami?
Sedangkan inilah semaian tanda cinta kalian?

Mengapa ibu?


Tak terasakah sakit dan perit
tak berbakikah kasih dan sayang dan
Tidak lagi kah ibu berTuhan?

Benarkah ibu?
Benarkah begitu?

adik cuma nak tanya je bu.....


Renung renung kanlah !!!


-Bila seronok, aku cari....pasanganku
-Bila sedih, aku cari....Mak
-Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
-Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak
-Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
-Bila berduka, aku peluk erat....Emakku
-Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
-Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak
-Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
-Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
-Selalu.. aku ingat pasanganku
-Selalu.... Mak ingat kat aku
-Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
-Entah bila... aku nak talipon Mak
-Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
-Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak
-Renungkan:
-"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
-bolehkah kau kirim wang untuk Mak?
-Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

-Berderai air mata jika kita mendengarnya........

-Tapi kalau Mak sudah tiada..........
-MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

-Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
-berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
-berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin ibunya.....
-berapa ramai yang sanggup..... membersihkan najis ibunya.......
-berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
-berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

-Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

masyaAllah......

Sedarlah wahai....

*REMAJA

**Terutamanya kamu gadis!....y sering dibolak balekkan oleh nafsu sang kumbang...
Lindungilah kehormatanmu...

AKU..??

Ya....Aku juga seorg REMAJA...
Ya....Aku juga seorg GADIS....
TAPI...
Alhamdulillah....
Aku adalah REMAJA dan GADIS y berada dalam kalangan manusia y maseh waras akal fikiran...
Walau maseh setahun jagung dalam kancah pentarbiahan...




Astaghfirullahal'azim......

Ya Allah.. Ya rabbi... Ya alim...
Kau Tunjukkanlah kami jalan y benar.....
Kuatkanlah hati kami utk trus bersamaMU...

Ameen Ya Rabb...

Tuesday, June 22, 2010

MISI 2010.. Ikram - Du'at Iltizam Membumikan Fikrah Islam

Assalamualaikum WBT...
Salam mujahadah...

Lamanya rasa tidak bertinta....kebatasan waktu dan juga line internet di rumah y agak slow..

Sedikit pkongsian MISI 2010 y blangsung pd 5 Jun- 19 Jun baru2 ini..
Ap y ana ingin luahkan ialah stinggi2 syukur y x thingga pd Allah SWT krana telah memilih ana dan sahabat sahabiah y lain utk turut serta dalam MISI 2010 ini...
Salam junjungan buat Rasulullah SAW dan para sahabat..

Sungguh tempoh 2minggu y diberikan tidak cukup rasanya utk ana berasa puas menikmati sajian2 rohaniah y diberikan.. Ana rasa peserta2 y lain pun mcmtu juga.. Sgt berbaloi cuti 2 minggu kami 'dicuri' kerana pulangannya amat lumayan... Sedangkan sebelom pergi..hati ini berbelah bagi utk pergi.. kerana tempoh y dijanjikan sgt pjg.. tp..Alhamdulillah... hati n jiwa ini Allah SWT buka seluasnya utk menerima ilmu y sgguh berharga.,Antara slot & aktiviti y menarik n menyentuh naluri ana ialah :

* shahadatul Haq
* slot ikhtilat
* sejarah nusantara
* sejarah Nabawiah
* slot Baitul Muslim
* bersama Pak cik Nahar
* OPKIM
* Bersama Aktivis Mavi Marwara
* Aktiviti memasak
* Aktiviti menjahit
* Halaqah
* Grum + xplorace
* Sembelih ayam
* Malam Graduasi

****dan bnyk lagi...n semua menariklah!!

Harapan ana buat sahabat sahabiah y pergi mahupun y x pergi termasuk diri ana sendiri... Bangunlah dan sampaikan peringatan.... Mungkin kdg2 hati ini alpa...Nah..! kawan2 di sebelah tolong kejutkan..! Pesanan utk diri ana sendiri...

Pelancaran IKRAM
* Sedikit mengenai pelancaran ikram pada 20 Jun 2010.. Allahukbar..! 5500 lebih manusia membanjiri dewan .... lebih daripada jangkaan ...Laungan Takbir di merata2 tempat...Subhanallah....Ana hanya sempat beli tshirt Palestin sehelai....Desakan para2 du'at y lalu lalang tanpa henti...berasak2 mcm org nk beli tiket ke konsert Siti Nurhaliza lagaknya...menyebabkan ana terpaksa mengalah..tp Alhamdulillah...hati2 y berkumpul pada ketika itu sumanya demi memperjuangkan agama Allah SWT..

Takbir..!!
Allahuakbar..!!

Buat y x pegi jgn gusar hati...jgn sedih...jgn kecewa..
sebab Misi 2011 bakal menyusul...apalagi ikhwah n akhawat sekalian..!
jgn lupa dftar ya...!!

JZKK

** Ucapan terima kaseh y x terhingga buat para Amer Ameerah, naqib naqibah y xhenti2 meniup api semangat...Begitu juga pada Mas'ulah, MC Pah & PC Halim.. y x jemu2 melayan karenah kami pemuda pemudi y baru setahun jagung dalam kancah pentarbiahan...T.kaseh juga buat Jim IPT y sponsor perjalanan kami ke MISI 2010...Alhamdulillah...

Jazakumullahukhairankathiran.....

Saturday, May 15, 2010

selamat hari guru....



Dialah pemberi
paling setia ....Tiap akar ilmu miliknya. Pelita dan lampu segalanya
Untuk
manusia sebelum manjadi dewasa. Dialah ibu dialah bapa juga
sahabat ..Alur kesetiaan mengalirkan nasihat ..Pemimpin yang
ditauliahkan segala umat ..Seribu tahun katanya menjadi hikmat...
selamat hari guru buat seluruh guru2@pendidik di seluruh dunia xpecially
4 pendidik2 di SKPKT,SMKLB,SMKS n USM to0..:)) thaxs a lot!

:))

Wednesday, May 5, 2010

Renungkanlah...

ثَوْبُ إِغْرَاءِ الشَّيْطَانِ
Bungkus Godaan Setan
يَقُوْلُ مُصْطَفَى اَلسِّبَاعِيُّ رَحْمَةُ اللهِ عَلَيْهِ
DR. Musthafa As-Siba’i rahimahullah berkata:
إِنِّيْ لاَ أَخْشَى عَلَى نَفْسِيْ أَنْ يُغْرِيْنِي الشَّيْطَانُ بِالْمَعْصِيَةِ مُكَاشَفَةً.. وَلَكِنَّيْ أَخْشَى أَنْ يَأْتِيَنِيْ بِهَا مُلَفَّعَةً بِثَوْبٍ مِنَ الطَّاعَةِ..
Saya tidak mengkhawatirkan diriku digoda oleh setan melalui maksiat secara terbuka… akan tetapi saya khawatir setan datang kepadaku dengan membawa maksiat yang dibungkus dengan baju ketaatan..
يُغْرِيْكَ الشَّيْطَانُ بِالْمَرْأَةِ عَنْ طَرِيْقِ الرَّحْمَةِ بِهَا.. وَيُغْرِيْكَ بِالدُّنْيَا عَنْ طَرِيْقِ الْحَيْطَةِ مِنْ تَقَلُّبَاتِهَا..
Setan menggodamu dengan wanita dengan alasan kasihan kepadanya … dan menggodamu dengan dunia dengan alasan agar tidak menjadi korban gonjang-ganjingnya. .
وَيُغْرِيْكَ بِمُصَاحَبَةِ الأَشْرَارِ عَنْ طَرِيْقِ اْلأَمَلِ فِيْ هِدَايَتِهِمْ.. وَيُغْرِيْكَ بِالنِّفَاقِ لِلظَّالِمِيْنَ عَنْ طَرِيْقِ الرَّغْبَةِ فِيْ تَوْجِيْهِهِمْ..
Dan menggodamu untuk berkawan dengan orang-orang buruk dengan alasan demi memberi petunjuk kepada mereka dan menggodamu untuk bersikap munafik kepada orang-orang zhalim dengan alasan ingin mengarahkan mereka..
وَيُغْرِيْكَ بِالتَّشْهِيْرِ بِخُصُوْمِكَ عَنْ طَرِيْقِ اْلأَمْرِ بِالْمَعْرُوْفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ.. وَيُغْرِيْكَ بِتَصْدِيْعِ وِحْدَةِ الْجَمَاعَةِ عَنْ طَرِيْقِ الْجَهْرِ بِالْحَقِّ..
Dan menggodamu untuk mempublikasi( menceritakan kepada umum) keburukan lawan-lawanmu dengan alasan demi melakukan amar ma’ruf nahi munkar dan menggodamu untuk memecah belah jama’ah dengan alasan lantang menyuarakan kebenaran..
وَيُغْرِيْكَ بِتَرْكِ إِصْلاَحِ النَّاسِ عَنْ طَرِيْقِ الاِشْتِغَالِ بِإِصْلاَحِ نَفْسِكَ.. وَيُغْرِيْكَ بِتَرْكِ الْعَمَلِ عَنْ طَرِيْقِ الْقَضَاءِ وَالْقَدَرِ..
Dan menggodamu agar tidak memperbaiki orang lain dengan alasan sibuk memperbaiki diri sendiri dan menggodamu untuk tidak beramal dengan alasan ini sudah menjadi takdir..
وَيُغْرِيْكَ بِتَرْكِ الْعِلْمِ عَنْ طَرِيْقِ الاِنْشِغَالِ بِالْعِبَادَةِ.. وَيُغْرِيْكَ بِتَرْكِ السُّنَّةِ عَنْ طَرِيْقِ اِتِّبَاعِ الصَّالِحِيْنَ..
Dan menggodamu untuk tidak menuntut ilmu dengan alasan sibuk beribadah dan menggodamu untuk meninggalkan sunnah dengan alasan mengikuti orang-orang shalih..
وَيُغْرِيْكَ بِالاِسْتِبْدَادِ عَنْ طَرِيْقِ الْمَسْؤُوْلِيَّةِ أَمَامَ اللهِ وَالتَّارِيْخِ.. وَيُغْرِيْكَ بِالظُّلْمِ عَنْ طَرِيْقِ الرَّحْمَةِ بِالْمَظْلُوْمِيْنَ..
Dan menggodamu agar otoriter dengan alasan demi tanggung jawab di hadapan Allah dan sejarah dan menggodamu untuk berbuat zhalim dengan alasan demi memberikan kasih sayang kepada mereka yang terzhalimi..

Diterjemahkan oleh: Ust. Musyaffa A. R.

Monday, May 3, 2010

MisS tHem



adek2ku sayang.........

bgunlah & lupakan sejarah silam...

sgguh kalian bisa mencorakkannya dgn lebih baik dari masa lalu..

ingatlah mlm itu...

* kasih kpd teman..
* kasih kpd Rasulullah..
* Kasih kpd Ibu bapa..
* Kasih kpd Ibu ayah
* Kasih kpd diri sendiri..(wanita)
********KASIH KPD ALLAH*******

** sayang kalian..:'(

Tuesday, April 27, 2010

kegilaan web

fuhy..lega..alhamdulillah..
ble tgk web dah upload...
even berat jea web tu...huk3..:'(

ne dye web ku... gler buat benda neh...-_-ll

klik cne.............

heee..>>>
ok...

Saturday, April 24, 2010

Jamuan akhir ..

salam..

juz want 2 share about 1 nite,,,

jamuan akhir utk sem ne buat para mujahid n mujahidah K-USM..( Insyaallah)





buat MC Pah....nasi ujan panas mlm tu sgt sedaplah..umps!
heheee...







ermm...T_T...(tetibe sedeyh..)

**dedicated 2 k.salwanie...

*dis mybe our last dating...huhuuhu....
*kami sume doakan agar k,sal bhgia smpi ke anak cucu...
*dun 4get us kay...>>>>
*we luv u more....!!!



**ukhti salwanie


jazakumullah buat sume y hadir...:))
terutamanya buat MC pah n k.Lat sekeluarga...

*** Semuga Allah SWT tetapkan hati kta semua utk tetap teguh di Jalan ini...
*** InsyaAllah...

* Semuga uhkwah berkekalan...

Friday, April 23, 2010

Dehearty - Wanita

Wanita (Piano Version)
Album : Insan Istimewa
Munsyid : De Hearty
http://liriknasyid.com

Kau digelar sebagai penyeri dunia
Hadirmu melengkap hubungan manusia
Bukan sahaja dirindui yang biasa
Malah Adama turut sunyi tanpa Hawa

Akalmu senipis bilahan rambut
Tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu
Jua hatimu bak kaca yang rapuh
Kuatkanlah ia dengan iman yang teguh

Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat dibahu untuk dilindung
Dekat jua di hati untuk dikasihi
Engkaulah wanita hiasan duniawi

Mana mungkin lahirnya bayangan yang lurus elok
Jika datangnya dari kayu yang bengkok
Begitulah peribadi yang dibentuk

Didiklah wanita dengan keimanan
Bukannya harta ataupun pujian
Kelak tidak derita berharap pada yang binasa

Engkaulah wanita istimewa

Sedarilah insan istimewa
Bahawa kelembutan bukan kelemahan
Bukan jua penghinaan dari Tuhan
Bahkan sebagai hiasan kecantikan



**luv so much dis song n da liriks..huk2

Thursday, April 22, 2010

Gud bye dear..



Ruqayyah....

Langit masih belum cerah
Tampakkan seri pudar suasana
Wahai sygku kau tersenyum
Merawat sengsara yang berkarat di hati

Walau kau jauh nun di sana
Takkan ku lupakan kenangan besamamu
Moga Allah kan memayungi
Dengan rahmatNya
Kasih sayang terjalin

syg jujurnya hatimu
Tak Pernah ku ragukan katamu
Onak duri ditempuh bersama
Kerana Allah kita bertemu
Dan keranaNya kita berpisah

Oh kita suka suka dan duka dalam apa jua
Dan semoga Allah meredhai kita
Sesungguhnya senyumanmu
Masih lagi ku simpan

Ku mencari ku tercari
Ku menunggu ku tertunggu
Dirimu agar terubat lara

wanita solehah
tongkat buat lelaki
yang buta menuju ALLAH
cahaya buat lelaki
menyinar gelap jalan menuju ILLAHI


syg..
madah ini untukmu
harga yang tidak ternilai
aprisiasi pandanganku kepadamu
peneman sejati hidup ini
penyejuk damai hati ini
bergerak melangkah menari
pendamai mata yang sunyi
kawan da’ie yang sepi
wanita solehah
lebih dari bidadari
menyimpan diri
hanya untuk ILLAHI....

** khas buat k.long tersayang...
** jg diri baik2 d cna..
** kekalkan jati dirimu...
** luv u more..( 。◕‿◕。)

Le tour de USM



salam buat sume..

fuh!...hari ini dalam sejarah....
aku dan kawan2 ku

* zawiyah
* anis
* izati
* eti

telah berjaya mengelilingi USM dengan bbsikal...

hello!,,penat tau..turun bukit naik bukit...
dah ler penuh keta n motosikal...hehhe... men redah jea...
x sgka ramai lak y beriadah ptg td...hehe
agaknya tension cam kitorg kot...



Alhamdulillah...kitorg bjaya smpai ke puncak HBP utk melihat jabatan Pulau Mutiara ne dengan lautan luasnya...

Subhanallah...!!!cantek glerr...





y x best nya..ada skumpulan mamat y juga bbsikal kat atas tu...
**tpksala control cket dan enjak ke tempat y bawah cket..huhuhuhu....

setelah berehat2 hampir 15min di situ....
kami mula mgaggkat kaki utk pulang,... ye ar... dah kol 6.40ptg tu...
alamak! matahari blom tbenam la...
huhuhhu....
basikal perlu dihantar semula jam 6.50ptg..hehhe
kang mengamok p.cik y jaga blik basikal tu..ngeee~~
tpksa la kami menggalkan bukit HBP itu...:'(

sempat lagi gmbar diambil 'klik' klik' klik'...
creadit utk photografi kter cek zati dan eti..kikiki

setelah..beskal dihantar...masing2 mula penat ..tmengah2 cari air..
apalagi....sume bgerak ke keta anis utk amek water y memang kiorg dah bawa dr hostel....
**aik! x blek lagi...hee
kaki ringan jer,,, melangkah ke tasik biawak pulo..hohow...

ramai lagi dok bersenam rupanya...ish3.. senja dah oiiiii!!!

hehhehehe....xsgka,,,,kiorg pon melepak kat citu 2,3 minit,,,
( ye ar sgt...:D)

ada palang kat citu..kiorg sume naik.... kecuali eti,., sbb dye takot...n gayat...wakaka...cian eti...huh!,,,,org pon gayat sbnrnya....ngeee


****eti nk naik tp takut*****




jom laaaa balek kawan2.... dah nk mgrib daaa,,,,

esok nk exam lagi nee...huhuu...




kaki pun begerak pulang bsama2 keta kelisa merah anis....
sampai jea kat hostel tekun tu....
Eh! full la parking....pergh... bpusing2 cr parking...
akhirnya jumpa juge ..tu pun kat depan hostel lelaki...
***eaaah! x strategik langsung...lol!

**erk! perot sume bbnyi2....

naik dulu daa....kemaskan diri n solat...

pastu baru dinner....:DD

heeee,...thxs sume....!!
thxs zaa...paksa org utk join..hahaha..
memang malas n join mula2nya...kikikiki
tp hari ini memang besh lah!!

** kamis / 22 april 2010

laling2ku:

* zawiyah
* anis
* eti
* izati

******sayang korg sume!!!!!


Ya Allah Ya Tuhanku....
kekalkanlh ukhwah ini... dan pimpinlah aku n rakan2ku di atas jalanmu...


**khas 4 me dear frens,,,
**hidup ini hnya sekali.. jgn sia2kn nitmat pmberian Ilahi ini..:))

**Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya(di dalam sebuah hadis yang panjang):
Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?”
Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.”

Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?”
Baginda menjawab,
“Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)” (riwayat al-Tabrani)




ok .....sekian utk hari y indah ini...(^^,)

imtihan...!!



alhamdulillah..... rini fst day examku....LKM 400 @ BM..
ermmm....kurang memuaskan..not enough time :'(...huhu
bley plak berangan 15 min....aiyakk!!...

actually...teringat KBM kat serdang... bnyk kenangan manis kat cna....
even...xramai fasi...tp lgi best la ckit2..hehe..
xde la nmpk sgt groping..-_-ll
ermmm...
plg best dapt jumpe mama2 tsyg kat syg..hik3....
mama maisun ku y sedang menanti hari.... waaa

.........i'll get a bby...ops...!! hee
.........a little bby..................




then...jumpe adek2 junior ku y shomel2...
guluck guys!!....:))

eh!...tsasul lebih pula cakap pasal KBM...hee

tggl 2 paper ag...teknik bpikir n BI...
then....1 more project...(web)..
oh!...i hate dis!....

hermm..ok..wish me luck...
4 my frends to0...


creadit to0 :
* zawiyah mamat
* izati
* anis
* eti

****geng2 studyku tgh malam sampi pagi :P (....yekerr..heheh)

ok..thumps up!

Wednesday, April 21, 2010

terima kaseh atas kalam indah itu..



...Tiba-tiba hati ini terasa sayu....astaghfirullahal'azim....
thxs a lot ma dear sis 4 ur nice 'words'

" ....sayang tak kalau sesuatu yg cantik itu dipertontonkan scra umum..?"


"..sayang kn kalau semua org sedang menikmati kecantikan bg seorg akhawat..."

i luv da way u talk to me ....( 。◕‿◕。)...

Sungguh aku tersedar ukhti...

Wednesday, March 17, 2010

Wanita Solehah Lebih Baik Daripada Bidadari Syurga



Wanita Solehah Lebih Baik Daripada Bidadari Syurga

Wanita solehah tidak boleh sembarangan mencintai lelaki. Lelaki yang paling wajar dicintai oleh wanita solehah ialah Nabi Muhammad SAW. Ini kerana Nabi Muhammad SAW adalah pembela nasib kaum wanita. Baginda telah mengangkat martabat kaum wanita daripada diperlakukan dengan kehinaan pada zaman jahiliyah, khususnya oleh kaum lelaki.
Ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW juga berjaya menyempurnakan budi pekerti kaum lelaki. Ini membawa keuntungan kepada kaum wanita kerana mereka mendapat kebebasan dalam kawalan dan perlindungan keselamatan oleh kaum lelaki. Iaitu dengan mengikuti ajaran Nabi Muhammad SAW menjadikan bapa atau suami mereka berbuat baik dan bertanggungjawab ke atas keluarganya. Demikian juga dengan kedatangan Rasulullah SAW telah menjadikan anak-anak tidak lupa untuk berbakti kepada ibu mereka, cthnya seperti Uwais Al-Qarni.
Salah satu tanda kasih Baginda SAW terhadap kaum wanita ialah dengan berpesan kepada kaum lelaki agar berbuat baik kepada wanita, khususnya ahli keluarga mereka. Rasulullah SAW sendiri menjadikan diri dan keluarga baginda suri teladan kepada kaum lelaki untuk bagaimana berbuat baik dan memuliakan kaum wanita.
Rasulullah SAW bersabda,
“Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya, dan yang berbuat baik kepada ahli keluarganya.” (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)
Lagi sabda Rasulullah SAW,
“Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap keluarganya; dan aku adalah yang terbaik dari kamu terhadap keluargaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adalah orang yang mulia, dan orang yang menghina kaum wanita adalah orang yang tidak tahu budi.” (Riwayat Abu ‘Asakir)
Tapi betul ke wanita solehah itu lebih baik daripada bidadari syurga?
Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya(di dalam sebuah hadis yang panjang):
Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?”
Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.”
Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?”
Baginda menjawab, “Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)” (riwayat al-Tabrani)
Terkejut bila membaca hadis ni dan ingin berkongsi bersama rakan-rakan lain. Sungguh tinggi darjat wanita solehah, sehingga dikatakan lebih baik daripada bidadari syurga. Semoga hadis ini menjadi inspirasi bagi kita semua dalam memperbaiki diri agar menjadi lebih baik daripada bidadari syurga. InsyaAllah..
Tapi, bagaimana yang dikatakan wanita solehah itu?
Ikuti kisah berikut, semoga kita sama-sama beroleh pengajaran.
Seorang gadis kecil bertanya ayahnya “ayah ceritakanlah padaku perihal muslimah sejati?”
Si ayah pun menjawab “anakku,seorang muslimah sejati bukan dilihat dari kecantikan dan keayuan wajahnya semata-mata.wajahnya hanyalah satu peranan yang amat kecil,tetapi muslimah sejati dilihat dari kecantikan dan ketulusan hatinya yang tersembunyi.itulah yang terbaik”
Si ayah terus menyambung
“muslimah sejati juga tidak dilihat dari bentuk tubuh badannya yang mempersona,tetapi dilihat dari sejauh mana ia menutupi bentuk tubuhnya yang mempersona itu.muslimah sejati bukanlah dilihat dari sebanyak mana kebaikan yang diberikannya ,tetapi dari keikhlasan ketika ia memberikan segala kebaikan itu.muslimah sejati bukanlah dilihat dari seberapa indah lantunan suaranya tetapi dilihat dari apa yang sering mulutnya bicarakan.muslimah sejati bukan dilihat dari keahliannya berbahasa,tetapi dilihat dari bagaimana caranya ia berbicara dan berhujah kebenaran”
Berdasarkan ayat 31,surah An Nurr,Abdullah ibn abbas dan lain-lainya berpendapat.Seseorang wanita islam hanya boleh mendedahkan wajah,dua tapak tangan dan cincinnya di hadapan lelaki yang bukan mahram(As syeikh said hawa di dalam kitabnya Al Asas fit Tasir)
“Janganlah perempuan -perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga menghairahkan orang yang ada perasaan dalam hatinya,tetapi ucapkanlah perkataan yang baik-baik”(surah Al Ahzab:32)
“lantas apa lagi ayah?”sahut puteri kecil terus ingin tahu.
“ketahuilah muslimah sejati bukan dilihat dari keberaniannya dalam berpakaian grand tetapi dilihat dari sejauh mana ia berani mempertahankan kehormatannya melalui apa yang dipakainya.
Muslimah sejati bukan dilihat dari kekhuwatirannya digoda orang di tepi jalanan tetapi dilihat dari kekhuwatirannya dirinyalah yang mengundang orang tergoda.muslimah sejati bukanlah dilihat dari seberapa banyak dan besarnya ujian yang ia jalani tetapi dilihat dari sejauh mana ia menghadapi ujian itu dengan penuh rasa redha dan kehambaan kepada TUHAN nya,dan ia sentiasa bersyukur dengan segala kurniaan yang diberi”
“dan ingatlah anakku muslimah sejati bukan dilihat dari sifat mesranya dalam bergaul tetapi dilihat dari sejauh mana ia mampu menjaga kehormatan dirinya dalam bergaul”
Setelah itu si anak bertanya”Siapakah yang memiliki criteria seperti itu ayah?Bolehkah saya menjadi sepertinya?mampu dan layakkah saya ayah?”
Si ayah memberikan sebuah buku dan berkata”pelajarilah mereka!supaya kamu berjaya nanti.INSYA ALLAH kamu juga boleh menjadi muslimah sejati dan wanita yang solehah kelak,malah semua wanita boleh”
Si anak pun segera mengambil buku tersebut lalu terlihatlah sebaris perkataan berbunyi ISTERI RASULULLAH.
“Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu ,puasa di bulan ramadhan ,menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya,maka masuklah ia ke dalam syurga dari pintu-pintu yang ia kehendakinya”(riwayat Al Bazzar)

Monday, March 15, 2010

25 Ways to Enter Jannah



1. Whoever meets Allah without ascribing anything to Him will enter Jannah. [Bukhari]

2. Whoever believes (has Iman) in Allah and His Messenger (peace be upon him), and establishes the prayer and fasts the month of Ramadan, it is incumbent upon Allah that He enters him in Jannah. [Bukhari]

3. Whoever builds a Masjid seeking by it the Pleasure of Allah, Allah will build for him a similar place in Jannah. [Bukhari]

4. Whoever prays the two cool prayers (Asr and Fajr) will enter Jannah. [Bukhari]

5. Whoever goes to the Masjid (every) morning and in the afternoon (for the congregational prayer), Allah will prepare for him an honorable place in Jannah with good hospitality for (what he has done) every morning and afternoon goings. [Bukhari]

6. Whoever can guarantee (the chastity of) what is between his two jaw-bones and what is between his two legs (i.e. his tongue and his private parts), I guarantee Jannah for him. [Bukhari]

7. Whoever prays 12 Rak'ah in the day and night, a house in Jannah will be built for him. [Muslim]

8. Whoever treads a path in search of knowledge, Allah will make easy for him the path to Jannah. [Muslim]

9. Whoever repeats after the Mu'adthin (the caller to prayer) from his heart (i.e., sincerely) will enter Jannah. [Abu Dawud]

10. There is not one of you who perfects his Wudu and prays two Rak'ah setting about them with his heart as well as his face except that Jannah would be mandatory for him. [Abu Dawud]

11. Whoever says: "I am pleased with Allah as my Rabb, and with Islam as my Deen, and with Muhammad (peace be upon him) as my Prophet, Jannah would be mandatory for him. [Abu Dawud]

12. Whosoever last words are: La ilaha illa Allah, will enter Paradise. [Abu Dawud, Sahih]

13. Whoever says "SubhanAllah al-Adthim wa Bihamdihi, Glorified and Exalted is Allah, The Great, and with His Praise", a date-palm will planted for him in Jannah. [Tirmidhi]

14. Whoever dies and is free from three: arrogance, grudges and debt will enter Jannah. [Tirmidhi]

15. Whoever raises two girls, he and I will enter Jannah. [Tirmidhi]

16. Whoever calls the Adhan for 12 years, Jannah will become mandatory for him. [Ibn Majah]

17. Whoever asks Allah for Jannah three times, Jannah will say: "O Allah, enter him into Jannah." [Tirmidhi]

18. Whoever visits an ailing person or a brother of his to seek the Pleasure of Allah, an announcer (angel) calls out: "May you be happy, may your walking be blessed, and may you be awarded a dignified position in Jannah". [Tirmidhi]

19. Indeed, truthfulness leads to righteousness and indeed righteousness leads to Jannah. [Bukhari]

20. Allah guarantees him who strives in His Cause and whose motivation for going out is nothing but Jihad in His Cause and belief in His Word, that He will admit him into Jannah. [Bukhari]

21. O people, spread the salaam (greetings), feed the hungry, and pray while the people are asleep, you will enter Jannah in peace. [Tirmidhi]

22. (The performance of) Umrah is an expiation for the sins committed between it and the previous Umrah; and the reward of Hajj Mabrur (i.e., one accepted) is nothing but Jannah. [Bukhari]

23. Allah has ninety-nine Names, one hundred minus one, and whoever believes in their meanings and acts accordingly, will enter Jannah. [Bukhari]

24. I saw a man going about in Jannah (and enjoying himself) as a reward for cutting from the middle of the road, a tree which was causing inconvenience to the Muslims. [Muslim]

25. O Allah, You are my Lord, none has the right to be worshipped except You, You created me and I am You servant and I abide to Your covenant and promise as best I can, I take refuge in You from the evil of which I committed. I acknowledge Your favor upon me and I acknowledge my sin, so forgive me, for verily none can forgive sin except You. "If somebody recites this invocation during the day, and if he should die then, he will be from the people of Jannah. And if he recites it in the night, and if he should die on the same day, he will be from the people of Jannah." [Bukhari]

All narrations not found in Bukhari or Muslim have been verified as authentic by Sheikh Albani Rahimahullah


Khadejah Jones
Share Islam Team
ShareIslam.com

Tuesday, March 9, 2010



Persatuan Mahasiswa Islam USM
&
Islamic Propagation Society International( IPSI)

menganjurkan

Interfaith Dialogue (Dialog Antara Agama)

11 Mac 2010, 8.00pm-11.00pm
di
Dewan Sains Kemasyarakatan 4,

USM Pulau Pinang
dengan kerjasama

Persatuan Pelajar Buddhist USM
Persatuan Kebudayaan India USM
Persatuan Kristian AGAPE

tampil dengan menghembus angin kelainan

dengan tajuk "Peace & Happiness"
membongkar rahsia Keamanan dan Kebahagiaan setiap agama

bagi mencetuskan suatu keharmonian dalam hidup bermasyarakat. .

bertepatan dengan tema,

" Embrace Diversity,Discover Common Ground and Work Together for Peace "


oleh
4 orang speaker yang bukan calang-calang orangnya..




Speaker Islam menampilkan Bro Nicholas Sylvester Abdullah

Pengerusi Jawatankuasa Dakwah

Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) &

Pengerusi Hidayah Centre

Speaker Christian menampilkan Mr Chew Phye Keat,
a lawyer in Messrs Raja, Darryl & Loh Firm, Petaling Jaya
Elder of Petaling Jaya Gospel Hall,
Chairman of Fellowship of Evangelical Students (FES) Malaysia

Speaker Buddhist menampilkan Sister Surya a/p Dharamdass,

Mahindarama Sunday Pali School, Penang


Speaker Hindu menampilkan Swami Brahmaananda Saraswati ,

The Founder of Dhyana Ashram, Kulim Kedah
.
dimoderatorkan oleh

Bro Kamaruddin Abdullah,
Presiden IPSI(Islamic Propagation Society International, Penang

Interfaith Dialogue juga..

membawa kepada anda julung-julung kalinya..

"Pameran Peace & Happiness"

di Foyer Perpustakaan Hamzah Sendut 1
bermula 9.00pagi - 5 petang

10 - 11 Mac 2010

Semua dijemput hadir!
Masuk adalah Percuma!

Sesi soal jawab turut diadakan!
Perbahasan berlangsung dalam bahasa Inggeris!

UNITY FOR PEACE
^_^

Ideologi sang pemimpin bernama Mustafa kamal atartuk

Ideologi sang pemimpin bernama Mustafa kamal atartuk

1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt/ROK.
2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tie dan topi (sesuai dengan kehendak barat)
3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di sebuah parti umum yang pertama di Ankara.
4. Beliau pernah menegaskan bahawa "negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden"
5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.
6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki
7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.
8. Mengambil arkitek-arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.
9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan
10. Agama Islam juga di buang sebagai Agama Rasmi negara.
11. Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan
12. Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.
13. Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.
14. Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.
15. Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.
16. Membatalkan undang-undang waris, faraid secara Islam
17. Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.
18. Menganggap dirinya Tuhan sama seperti Firaun.

Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya "siapa tuhan dan dimana tuhan tinggal?". Oleh kerana takut, askar tersebut menjawab 'Kamal Atartuk adalah tuhan". Beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.

KEMATIAN KAMAL ATARTUK YANG MENYEKSAKAN

Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada beliau sehingga beliau rasa terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan di dunia.

Antaranya ialah:
1. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki di mana beliau merasa gatal-gatal seluruh badan.
2. Sakit jantung
3. Penyakit darah tinggi
4. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan kepada bomba untuk menyiram rumahnya 24jam.

Pembantu-pembantunya juga diarahkan untuk meletak ketulan-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau. Maha suci Allah, buat macam mana pun rasa panas tak hilang-hilang. Oleh kerana tidak tahan dengan kepanasan yang ditanggung, beliau menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu. Oleh kerana tidak tahan mendengar jeritan, mereka-mereka yang bertanggung jawab telah menghantar beliau ke tengah lautan dan diletakkan dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk. Allah itu Maha Besar, panasnya tak juga hilang! Pada 26 September 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas dan sedar selepas itu tetapi beliau hilang ingatan.

Pada 9 November 1938, beliau pengsan sekali lagi selama 36 jam dan akhirnya meninggal dunia. Sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau. Mayat ini diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkannya.

Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya di bawa ke tanah perkuburan. Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya (saya tak dapat nak bayangkan bagaimana tanah tidak menerimanya). Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali lagi dan dimasukkan ke alam muzium yang diberi nama Etna Grafi (kalau tak silap dengar) Ankara selama 15 tahun (sehingga tahun 1953).

Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha Agung, bumi sekali lagi tak menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam dalam satu binaan mar-mar beratnya 44 ton. Mayatnya ditanam di celah-celah batu mar-mar.
Apa yang menyedihkan, ulama-ulama sezaman dengan Kamal Atartuk telah mengatakan bahawa "jangan kata bumi Turki, seluruh bumi Allah ini tidak menerima Kamal Atartuk!"
Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui.Renung dan fikirkanlah!



untuk pengetahuan antum,mustafa kamal atartuk ialah yahudi freemason pada zaman Abasiyah akhir,dialah yg mendesak sultan turki untuk menyertai perang dunia pertama supaya membolehkan pihak barat menjatuhkan khilafah islamiyyah,kerajaan turki waktu itu sangat lemah kerana banyak berlaku pembrontakan dalaman

lawrence of arabia yang dihasut oleh barat dengan semangat nasionalisme juga berperanan menjatuhkan khilafah

pihak barat menghasut lawrence of arabia untuk menentang turki uthmanniyah dengan mengatakan bahawa kenapa orang arab boleh diperintah oleh orang turki

di sini kita dapat mengambil ibrah bahawa semangat nasionalismelah yang mengambil peranan menjatuhkan islam,ia merupakan suatu ideologi ciptaan barat yang sangat halus untuk merosakan ukhwah islamiyyah yang menjadi tunjang kekuatan umat islam

barakallah ya akhi wa ukhti

Subhanallah…Ada Sungai Di Bawah Laut..



Subhanallah…
وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمُا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَّحْجُورًا

“Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.” (Q.S Al Furqan:53)

Jika Anda termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV `Discovery’ pasti kenal Mr.Jacques Yves Costeau , ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke perbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat film dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.



Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air asin di tengah-tengah lautan. Ia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinansi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia tak kunjung mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.

Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor Muslim, kemudian ia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan (surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez . Ayat itu berbunyi
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ {19} بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لاَّيَبْغِيَانِ {20}

Artinya: “Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus”. Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.



Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diartikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air asin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang berbunyi
يَخْرُجُ مِنْهُمَآ اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانِ {22}

Artinya: “Keluar dari keduanya mutiara dan marjan”. Padahal di muara sungai tidak ditemukan mutiara.

Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur’an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur’an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam

Akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahwa Al Qur’an memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannya mutlak benar. Dengan seketika dia pun memeluk Islam.



Allahu Akbar…! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim.Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam bersabda [1]:

“Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air.” Bila seorang bertanya, “Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?” Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam bersabda, “Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran.”

Jika Anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita, Mexico. Disana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah “sungai” di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.



Setengah pengkaji mengatakan, itu bukanlah sungai biasa, itu adalah lapisan hidrogen sulfida, nampak seperti sungai… luar biasa bukan? Lihatlah betapa hebatnya ciptaan Allah ta’ala.

wallahu a'lam bis shawab

Monday, March 8, 2010

SAAT PERPISAHAN TERAKHIR

SETIAP INSAN ..PASTI MERASA..SAAT PERPISAHAN TERAKHIR ..
DUNIA YG FANA AKAN DITINGGALKAN..HANYA AMALAN YG DI KIRA...RABBANI...

Baca perlahan2 sambil Kita membayangkan keadaan Kita ketika waktu itu..





Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya Dan hanya
Akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun
Semua orang ! Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar
Atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar


Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan
Mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging
Lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan
Teliti Kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.
Tanda ini rasanya lazat Dan bagi mereka yang sedar Dan berdetik di
Hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka g etaran ini akan
Berhenti Dan hilang setelah Kita sedar akan kehadiran tanda ini.
Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut
Dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan
Lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat.

Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang
Terbaik untuk memunafaatkan masa yang Ada untuk mempersiapkan dir! I
Dengan amalan Dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan se sudah
Mati.

TANDA 40 HARI
Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat Kita
Akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama Kita
Akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT.

Maka Malaikat Maut akan mengambil daun Tersebut Dan mula membuat
Persediaannya ke atas Kita, antaranya ialah IA akan mula mengikuti
Kita sepanjang masa. Akan terjadi Malaikat Maut ini akan
Memperlihatkan wajahnya sekilas lalu Dan jika ini terjadi, mereka
Yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

Adapun Malaikat Maut ini wujudnya cuma Seorang tetapi kuasanya untuk
Mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan
Dicabutnya.



TANDA 7 HARI
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan
Musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara
Tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

TANDA 3 HARI
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah d ahi Kita
Iaitu diantara dahi kanan Dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka
Berpuasalah Kita selepas itu supaya perut Kita tidak mengandungi
Banyak najis Dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan
Memandikan Kita nanti.

Ketika ini juga Mata hitam Kita tidak akan bersinar lagi Dan bagi
Orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh Dan ini dapat
Dikesan jika Kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu
Dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam.
Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan Dan
Sukar ditegakkan.

TANDA 1 HARI
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana Kita akan merasakan satu
Denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini
Menandakan Kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan Harinya.

TANDA AKHIR
Akan berlaku keadaan di mana Kita akan merasakan satu keadaan sejuk
Di bahagian pusat Dan ianya akan turun ke pinggang Dan seterusnya
Akan naik ke bahagian halkum.

Ketika ini hendaklah Kita terus mengucap kalimah syahadah Dan berdiam
Diri Dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput Kita
Kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan Kita Dan sekarang
Akan mematikan pula.

Sesungguhnya mengingati mati itu adalah bijak
Forward this buletin...may ALLAH SWT bless you.
Saling berpesan2lah sesama Kita.....

ALLAHUAKBAR.............

Sunday, March 7, 2010

jika aku jatuh cinta♥ ♥



Cinta itu adalah suatu yang indah. Ia bukanlah suatu yang jijik, bahkan ia bukanlah bertentangan dengan naluri keinsanan atau bertentangan dengan agama. Seorang sahabat Nabi S.A.W pernah berkata dengan seorang sahabat yang lain: “Daku dapati bahawa anak kamu telah jatuh cinta kepada seorang wanita.” Lantas sahabat tadi menjawab, “Aku bersyukur kepada Allah kerana anakku berada dalam fitrah yang betul.” Ini kerana, sememangnya lelaki itu mencintai wanita.

Percintaan dialam persekolahan sememangnya perlu diberi penekanan tegas, kerana di sana tidak nampak akan jalan pernikahan. Namun berbeza dengan pelajar di IPT, adalah diberi kelonggaran kerana jalan untuk bernikah itu ada. Kelonggaran yang dimaksudkan di sini ialah, pelajar-pelajar tersebut diberikan pendekatan untuk bagaimana mereka menguruskan cinta kerana tiada halangan bagi mereka untuk bernikah di pusat pengajian tinggi.

Apabila datangnya perasaan cinta ke atas diri kita, itu adalah perkara yang normal bagi seorang insan. Janganlah kita berasa malu apabila rasa suka dan cinta kepada seseorang tiba-tiba timbul di dalam hati. Tetapi bagi seorang yang bergelar muslim dan muslimah, kita diberikan cara untuk bagaimana menguruskan cinta itu agar berada di jalan yang betul, serta menjadi asas yang kukuh untuk kita martabatkan tanggungjawab sebagai khalifah Allah S.W.T di muka bumi.

Firman Allah S.W.T yang berbunyi:

”Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat akan kebesaran Allah". (Surah Az-Zaariyat: 49)

Telah dinyatakan di dalam Tafsir Al-Qurtubi:

“Kami ciptakan berpasangan- iaitu Allah jadikan lawan bagi iman adalah kufur, derita lawannya gembira, kesihatan lawannya kesakitan, petunjuk lawannya kesesatan, malam lawannya siang, langit lawannya bumi, manusia lawannya jin, semuanya Allah jadikan secara berpasangan, demikian jugalah Allah menjadikan lelaki untuk perempuan,untuk bersenang hati kepada pasangan”

(Untuk bersenang hati kepada pasangan: iaitu untuk berkongsi serta menunaikan segala keinginan kemanusiaan yang betul kepada pasangannya.)

Antara Cinta dan Keinginan Syahwat


Cinta dan syahwat adalah dua perkara yang berbeza. Cinta itu bukanlah syahwat dan syahwat itu hanyalah merupakan satu cabang darinya. Orang yang gila syahwat ibarat orang yang menyukai semangkuk makanan, apabila ia telah kenyang, ia akan menyingkiri makanan tersebut. Mereka bukanlah cinta tetapi cinta kepada syahwat. Sebab itu kedapatan banyak berlaku penceraian dengan begitu mudah kerana ramai orang yang berkahwin hanya kerana dorongan ini sahaja. Apabila telah tertunai nalurinya, dengan mudah berlaku penceraian malah dengan semudah itu pula mereka ingin berkahwin lain. Apabila asas itu tidak kukuh umpama ia membina sebuah bangunan yang rapuh dan menunggu masa untuk runtuh. Andainya ia amat mencintai wanita itu kerana kecantikan dan syahwat, suatu masa nanti kecantikan itu akan pudar. Lain halnya dengan orang yang benar-benar cinta kerana agamanya, perasaan cinta itu akan kekal sekalipun ia dapat atau tidak menunaikan nalurinya. Seandainya ditakdirkan bahawa isteri yang baru dinikahinya mengidap penyakit barah rahim, kerana keikhlasan cintanya dia
sanggup menjaganya.



video

Umar bin Abdul Aziz pernah berkata kepada isterinya ketika beliau menerima jawatan sebagai khalifah, bahawa beliau akan menguruskan jawatannya dengan baik. Isterinya diberi pilihan, sama ada dunia atau dirinya. Lalu isterinya memilih untuk bersamanya. Pernah seorang bertanya kepada isterinya, apakah perkara yang paling agung yang berlaku semasa Umar menjadi khalifah. Beliau mengatakan, “Sepanjang beliau menjadi khalifah, aku tidak pernah mandi junub.” Beliau tiada masa untuk bersama isterinya kerana sibuk dengan urusannya menjadi khalifah. Namun begitu, isterinya tetap cinta kepada suaminya.
Sebab itu apabila perasaan cinta kepada pasangan itu mengatasi keinginan syahwatnya, yang dibina di atas dasar agama, barulah akan lahir cinta yang sejati dan mereka tidak akan mendedahkan keaiban masing-masing kepada orang lain apabila berlaku sebarang masalah dalam rumahtangga mereka. Ini kerana banyak berlaku di mahkamah, di mana si isteri atau si suami sanggup mendedahkan keaiban pasangannya di hadapan khalayak. Lantaran itu, pernikahan itu hendaklah didasari dengan niat untuk mengamalkan tuntutan agama dan mengikut sunnah Nabi-Nya. Jika tidak, bila- bila masa sahaja rumahtangga yang dibina akan mudah runtuh.



Panjang angan-angan dan mengikuti hawa nafsu


Saidina Ali r.a pernah mengingatkan :Justify Full
“Sesungguhnya yang aku kuatiri terhadap anda semua adalah dua perkara ; iaitu panjang angan-angan dan mengikuti hawa nafsu. Kerana sesungguhnya panjang angan-angan itu akan melupakan akhirat, sedangkan mengikuti hawa nafsu itu akan menghalang dari kebenaran.”

Panjang angan-angan akan menyebabkan manusia menjadi khayal dengan dunianya dan melupakan akhirat. Tidaklah menjadi kesalahan sekiranya kita berangan-angan untuk mengimarahkan alam ini dengan perancangan yang tinggi dan betul, tetapi biarlah ia berdasarkan kemampuan diri kita. Sememangnya ada pendapat yang mengatakan bahawa khayalan itu akan menjadi kenyataan, tetapi biarlah bertepatan dengan kekuatan diri , sama ada kita mampu atau tidak untuk mencapainya. Islam telah menggariskan panduan agar kita selalu bermesyuarat dengan orang yang arif dengan sesuatu bidang yang ingin kita lakukan. Tetapi syaitan sentiasa mencuba untuk menyamarkan umat Islam agar tidak tertarik lagi dengan keindahan Islam. Sebab itu, orang yang selalu berangan-angan tinggi akan melupakan akhirat. Dia akan terlupa bahawa segala amalan dan perbuatannya akan dihisab di akhirat kelak.


Lantaran itu, ada ulama’ yang mengatakan, seeloknya tidur sahaja sekiranya tiada kerja yang perlu dilakukan selepas waktu Isyak, kemudian digalakkan untuk bangun pada tengah malam untuk beribadah dan mengulangkaji pelajaran. Tetapi kedapatan ramai pelajar yang membuang masanya dengan bersembang bersama rakan-rakan di kedai-kedai makan sehingga larut malam, kemudian menyambung lagi perbualan setelah pulang ke asrama dan tidur setelah jam 2 atau 3 pagi. Akibatnya, ramai yang terlewat subuh, apalagi untuk ke kuliah. Kalaupun hadir ke kuliah, mereka tidak dapat menumpukan perhatian kepada pensyarah dan apa yang dipelajari lantaran perasaan mengantuk yang menguasai mereka. Disebabkan mereka lalai dari akhirat, maka mereka hidup dengan tiada perancangan dan mengakibatkan masa terbuang begitu sahaja. Lantaran itulah Islam mengingatkan kita dengan pelbagai peringatan melalui solat dan tazkirah-tazkirah agama agar kita mengambil pengajaran. Ini kerana orang yang sentiasa hidup dengan berangan-angan, dia tidak akan mendengar apa hikmah disebalik seruan azan, malah meneruskan kegiatan harian mereka tanpa menghiraukan penentu utama seluruh kehidupannya iaitu solat. Kerana, dengan solatlah seseorang itu dapatkan menterjemahkan baik buruk akhlaknya.


Orang yang mengikut hawa nafsunya tidak akan dapat melihat kebenaran tetapi sebaliknya hanya memandang kepada maksiat dan dosa-dosa. Apabila selalu bergelumang dengan maksiat, maka dia akan turut tersungkur bersama-sama maksiat yang dilakukannya. Sebab itu, jangan sekali-kali kita memberi ruang kepada nafsu. Kerana, hanya dengan sekali hambatan, ia akan meruntun untuk melakukannya buat kali kedua. Apabila sekali seseorang itu menonton VCD lucah, ia akan meruntun untuk menontonnya buat kali kedua. Bagitu juga jika sekali seseorang itu menyentuh tangan wanita, nafsu akan memperdaya hati untuk menyentuh anggota yang lainnya pula. Nabi saw menisbahkan apabila seorang lelaki menyentuh tangan wanita, lebih dasyat daripada menyentuh kulit babi.


Apabila seseorang itu selalu mengikutkan nafsunya, ia tidak akan menghiraukan kebenaran, malah akan menolaknya. Ketika itu, segala nasihat agama takan dihiraukan, malah nasihat ibu dan bapanya tidak akan dipedulikan.


“Andai pjuangan ini mudah, pasti ramai mnyertainy..
Andai pjuangan ini singkat, pasti ramai y istiqamah..
Andai pjuangan ini mjanjikan ksenangan dunia
Pasti rmai y tertarik dnganny..
Tapi hakikat pjuangan bkn bgitu..
Turun naiknya, sakit pdihnya..
Umpama kmanisan y x tharga..
Andai rebah, bangkitlah smulA..
Andai terluka, ingatlh janjinya..”


Mata tertipu, pada indah dunia ,
Lalu jatuh ke hati,
lantas bayangan sering menerpa,
setitis embun jatuh tiba-tiba,
merentasi benua hati dan jiwa ,
embun cinta,
lantas melebarkan sayapnya,
dalam relung hati yang lara,
kala itu tertariknya Qais kepada Laila,
dara pada teruna,
Semua terpana pada dia,
seakan hati terpaku terpesona,
Lembut tutur indah bicara,

Cinta itu fitrah
bingkisan indah penglipur lara,
senyum terukir,
manis bicara,
janji dipatri setia,
mekar berbunga..
bulan dan bintang menjadi saksi,
lautan api sanggup direnangi,
semarak cinta kian meninggi,
memukau hati,
melantun jemari,
bisa cinta tidak terasa,
lantaran hati dibius lara,
tiada dihirau segala dosa,
tiada malu pada Yang Esa,
Lalu terhakis hijab segala,
haram jadi halal,
dusta jadi agama,
alangkah pedih azab di sana,
namun kehidupan indah terasa,
lantaran dia masih bersama,
di hati, di mata, selalu di jiwa..
hebatnya jarum memukau mata,
hati yang taqwa hilang serinya,
lantaran selalu mengabai agama,
menyulam cinta dengan dosa,
sering tenggelam lautan asmara,
syaitan memukau menambah perisa,
hilangkah pedoman,
kemanakah perginya,
tiadakah Tuhan, melihat hamba-Nya?
Akhirnya hati yang telah terseksa,
dengan panahan sang arjuna nestapa,
kini merintih mencari makna,
kemanakah diri sekian lama,
akal diikat ,
hati merana,
lantaran hidup selalu terleka,
cinta yang didamba tiada bahagia,
lantaran berterusan membuat dosa,
mata yang hina,
menitiskan tinta,
bukan ditulis tetapi insaf terasa,
hidup kian menghitung waktunya,
kenapakah dulu tak sedar segala,
namun ujian sering menimpa,
diri meraung meminta kasih-Nya,
terimalah diri,
terimalah taubatnya,
moga Allah ampuni segala..